• Programul Operational de Cooperare Transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013

    Proiect cofinanțat de Uniunea Europeana prin Fondul European pentru Dezvoltare Regionala

    Pentru detalii despre celelalte programe operationale cofinantate de Uniunea Europeana va invitam sa vizitati www.fonduri-ue.ro


RAPORT CU PRIVIRE LA EVALUAREA CONTRACTELOR DE PUBLICITATE

 

 

 

 

 

 

 

                             RAPORT

 

                           cu privire la evaluarea contractelor privind

 

CREATIE, PRODUCTIE ŞI DIFUZARE SPOT RADIO – CONTRACT NR. 153/23.03.2015

 

 CAMPANII DE CONSTIENTIZARE– CONTRACT NR. 63/28.01.2015

 

REALIZARE SI DISTRIBUIRE MATERIALE DE INFORMARE SI PUBLICATII – CONTRACT NR.  99/ 21.02.2014

 

ORGANIZARE CONFERINTE DE  PRESA – CONTRACT NR.107/ 04.10.2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Introducere

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Utilități Publice pentru Serviciul de alimentare cu apă și de canalizare “Oltul”  implementeza proiectul „Monitorizarea calităţii factorilor de mediu în zona  transfrontalieră Olt-Belene”,      cod    MIS-ETC 359,  proiect co-finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională,în baza contractului de subvenție încheiat cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, Autoritate de Management pentru Programul de Cooperare Transfrontalieră Romania-Bulgaria 2007-2013.

        

Valoarea totală a proiectului este de  5.857.020 euro, TVA inclus, asistenţa financiară nerambursabilă fiind de 5.729.336,97 euro, TVA inclus.

Proiectul este implementat în locaţiile din Slatina, jud. Olt si Belene, Bulgaria.

 

Obiectivul proiectului îl constituie îmbunătăţirea calității mediului în regiunea de frontieră Olt Belene, prin realizarea sistemului integrat de monitorizare a apelor evacuate în sistemul de canalizare în judeţul Olt şi a calităţii aerului din zona orasului Belene, bazându-se pe efortul comun al autorităților locale din zona de frontieră menționată, de coordonare şi îmbunătățire a activităților de monitorizarea calității mediului.

Asociația, împreună cu partenerul său bulgar, Primăria Belene derulează acest proiect începând cu data de 19.04.2012.

      Termenul de finalizare a proiectului este 19.12.2015.

 

Canale de comunicare şi tipul de materiale

 

În activităţi de informare şi sensibilizare a opiniei publice privind implementarea proiectului au fost implicaţi  reprezentanţii Asociatiei de dezvoltare intercomunitara de utilitati publice pentru serviciul de alimentare cu apa si de canalizare Oltul cat  şi cei a institutiilor publice – Primarii, Consiliul judetean Olt, Scoli, dar si mari centre comerciale cat si intreprinderi private, dar si   prin oferirea informaţiilor pe pagina web oficială a Asociatiei – www.adioltul.ro.

 

2.1.   Pentru comunicarea cu mass-media a fost organizata o conferinţa de presă la deschiderea proiectului, urmand ca la inchiderea proiectului sa fie organizata o alta conferinta de presa.

 

            Ca prima etapa pentru promovarea proiectului in data de 20 noiembrie 2012, ora 11.00,  la Casa Căsătoriilor din Slatina a avut loc conferința de presa        de lansare a proiectului.

          Evenimentul  a  fost organizat de către liderul de proiect, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară de Utilităţi Publice pentru Serviciul de Alimentare cu Apă şi de Canalizare “Oltul”.

 

         La această conferință au participat reprezentanți din instituțiile publice locale și reprezentanți ai massmediei din regiune: Primăria Slatina, Poliția municipiului Slatina, ISU Olt,  APM   Olt,   Garda         Națională de Mediu – Comisariatul jud. Olt, Compania de Apă Olt S.A., Primăria Potcoava, GAZETA         OLTULUI, GAZETA NOUĂ, EVENIMENT DE OLT, PRIMA TV și REALITATEA OLTULUI.

Totodată, presa locală (televiziunea locala si ziarele locale) a preluat şi publicat rezumatul conferintei de presa in care a fost prezentat scopul proiectului si rezultatele asteptate.

 

 Cu sprijinul proiectului „Monitorizarea calităţii factorilor de mediu în zona  transfrontalieră Olt-Belene ”,   Asociatia s-a focusat pe pregătirea publicului larg si a factorilor de decizie, prin creatia , productia  si difuzarea începînd, cu luna mai  2015, la Radio Europa Fm si Radio Pro FM a unui spot radio.

Mesajele  Cheie care au fost promovate:

Mesajele transmise la canalele radio naţionale de comunicare au urmarit impactul poluari apelor asupra mediului si a vietii umane.

 

Rezultatele Studiului de Audienta Radio  în perioada mai – iunie 2015.

În perioada mai – iunie 2015 au fost 480 difuzari ale  spotului radio.

 

        

 

  Indicatori audio

 

Data inceperii difuzărilor: 01.05.2015. Data incheierii difuzărilor din perioada raportata: 28.06.2015

Posturi de radio suport pentru campania publicitara: PRO FM National si EuropaFM Regional – Oltenia

 

Total difuzări ProFM National: 160

Total difuzări EuropaFM Regional - Oltenia: 320

Total difuzări / perioada raportata (luna mai 2015): 480

 

Rapoarte de difuzare / monitorizări pe zile si ore de difuzare exacte, pentru fiecare post de radio implicat in acţiunea de promovare, gasiti ataşat, in forma in care au fost transmise de posturile de radio si in formatele folosite de fiecare statie in parte ( Monitorizare ProFM National mai-iunie 2015; Monitorizare EuropaFM Regional - Oltenia mai-iunie 2015) -  Anexa 1

 

Impactul calitativ:

 

ambele posturi de radio implicate in acţiunea de promovare a proiectului „Monitorizarea calitatii factorilor de mediu in zona transfrontaliera Olt - Belene ” in cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013 si, implicit, a A.D.I. „OLTUL” Slatina, sunt brand-uri puternice, recunoscute, printre cei mai vechi jucători de pe piaţa media. O dovada in acest sens, a faptului ca s-au utilizat doua canale media ( radio) de top este si ultimul val de audienta, conform datelor publicate de ARA ( Asociaţia pentru Radio Audienta), disponibil pe www.audienta - radio.ro si prezentat ataşat prezentului raport. Pe de alta parte, prezentarea sintetica a audientelor fiecărei statii comparativ cu audientele din anii anteriori o gasiti mai jos. Concluzie: ambele statii au cunoscut o creştere de audienta

Audienţa posturilor de radio Ia nivel NAŢIONAL, în valul de primăvară 2015, comparativ cu anul trecut, conform unei surse independente (www.paginademedia.ro):

Post Radio            Valul primavara 2015 Valul  primavara 2014 Diferenţa

1 Kiss FM

2.050.800

2.259.100

-208.300

2 Romania Actualitati 1.874.000

2.021.000

-147.000

3 Radio ZU

1.692.000

1.636.000      

   56.000

4 Pro FM

1.520.700

1.518.700

    2.000

5 Europa FM

1.422.100

1.298.600

123.500

 

 Impact social si geografic:

 

Prin mesajul scurt, clar, concis, atractiv si mobilizator transmis de spotul publicitar folosit in campania de promovare a proiectului „Monitorizarea calitatii factorilor de mediu in zona transfrontaliera Olt - Belene” in cadrul Programului de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013, consideram ca fiecare ascultator care a receptionat macar o data spotul a avut si o reacţie pozitiva la mesajul transmis.

Pe de alta parte, prin acoperirea unei arii geografice mult mai vaste decât cea solicitata iniţial, prin caietul de sarcini ( judeţul Olt si regiunea bulgara Belene), s-a extins si mai mult ideea generala de a proteja apa prin orice mijloace si acţiuni, de cele mai multe ori simple. Acoperirea naţionala a postului PRO FM si acoperirea regionala mai ampla decât cea de mai sus ( Olt-Belene) a postului regional EuropaFM Oltenia au propagat mesajul la un nivel net superior fata de cel estimat iniţial, practic publicul tinta fiind extins la nivel naţional si dublat la nivel regional.

 Impactul cantitativ:

 

Conform datelor furnizate de statii le radio, date extrase din rapoartele analitice de audienta din valul de primavara 2015 ARA si disponibile doar mebrilor acestui organism ( atat ProFM cat si EuropaFM sunt membri cu drepturi depline in ARA, aşadar departamentele lor de cercetare au la dispoziţie date suplimentare fata de cele făcute publice la modul general pe site-ul asociaţiei) campania de promovare a proiectului Monitorizarea calitatii factorilor de mediu in zona Romania-Bulgaria 2007-2013 a realizat, in perioada 01.05.2015-31.05.2015 urmatoarele date de audienta:

 

ProFM National: 18 711 100 Gross Impressions

EuropaFM Regional- Oltenia: 5 028 200 Gross mpressions

           Total Gross Impressions spot „A.D.I. OLTUL” luna mai 2015:  23 739 300.

 

 

 

       Campania de promovare a proiectului „Monitorizarea calitatii factorilor de mediu in zona transfrontaliera Olt - Belene" in cadruI Programului de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013 a realizat, in perioada 01.06.2015-28.06.2015 urmatoarele date de audienta:

ProFM National:                         -  18.745.500   Gross   Impressions

EuropaFM Regional- Oltenia: - 4.783.000 Gross Impressions Total Gross Impressions spot „A.D.I. OLTUL" Iunie 2015: 23.528.500

TOTAL CUMULAT GROSS IMPRESSIONS SPOT „A.D.I. OLTUL":

CAMPANIE MAI 2015+IUNIE 2015:

23.739.300 (Mai 2015) + 23.528.500 ( Iunie 2015) = 47 267 800 GI's

2.3. În cadrul proiectului  au fost realizate materiale de  informare si publicatii   care au fost  distribuite in Slatina cat si in localitatile Corabia, Caracal, Bals, Piatra Olt, Radomiresti, Daneasa, Draganesti Olt,  Stoenesti, Farcasele.

          Au fost realizate si distribuite urmatoarele materiale de infomare: Banner 5 bucati, Fluturas 15.000  de bucati, Brosura 7000 de bucati, Afis 300 de bucati.

      In data de 02.06.2014 a fost publicat in ziarul Adevarul un anunt de presa prin care se ofereau informatii cu privire la implementarea proiectului - Anexa 2.

2.4. Au fost organizate doua campanii de conștientizare având ca obiect:

2.4.1. „Monitorizarea calității apelor de suprafață”: care s-a concentrat  pe 100 elevi (75 din Romania si 25 din Bulgaria) din clasele V-VIII de la 5 scoli din judetul Olt si orasul Belene (Bulgaria). De la fiecare școală s-a stabilit un grup de voluntari, care folosind kituri analiza apa, au monitorizat calitatea apei din  5 locații lângă fiecare oras cu un sistem de canalizare – Slatina, Caracal, Corabia, Scornicesti, Draganesti Olt.  In timpul anului scolar, un grup de 20 de elevi a mers de 3 ori in fiecare locatie aleasa si au luat probe pentru urmatorii indicatori: Ph, temperatura, substante solide si duritate. Toate datele colectate au fost centralizate si publicate pe site-ul: www.worldwatermonitoringday.com - Anexa 3.

 

2.4.2. “Curățarea unei secțiuni dintr-un curs de apă” s-a concentrat pe 100 elevi( 75 din Romania si 25 din Bulgaria) din clasele IX-XII de la 5 scoli din Judetul Olt si orasul Belene, Bulgaria. Au fost  organizate 5 grupe de câte 20 de elevi, care însoțiți de un reprezentant al ofertantului și de către un reprezentant al AC au derulat activități de curățare pe malul unei ape curgătoare din locatățile: Slatina, Piatra-Olt, Corabia, Scornicesti, Draganesti Olt.

         In cadrul acestor campanii au fost distribuite elevilor brosuri si pliante.

 

Concluzii asupra raportului:

 

Numărul de materiale, evenimente şi canale de comunicare demonstrează faptul că Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Utilități Publice pentru Serviciul de alimentare cu apă și de canalizare “Oltul” a lucrat intens la promovarea proiectului, însă  impactul acestor acţiuni  este greu de măsurat doar monitorizînd mass-media.

Pe de altă parte, datele monitorizarii, dar si strategia de comunicare a Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Utilități Publice pentru Serviciul de alimentare cu apă și de canalizare “Oltul” a arătat clar că la prima etapă în acţiunile de mediatizare au fost implicaţi în mare parte factorii de decizie ai autoritaţilor locale şi comunitatea locala.

Campania media a fost una pro-activă,  acţiunile de informare, sensibilizare şi mediatizare fiind promovate, în special  de posturile radio - ProFM National si EuropaFM Oltenia. 

Evaluarea calitativă: Gradul de atingere a obiectivelor:

         Obiectivele prevăzute în contracte au fost duse la îndeplinire de prestator în termenele stabilite de beneficiar, calitatea acestora îndeplinind preţenţiile impuse. Obiectivele şi-ai îndeplinit scopul propus.

Prin îndeplinirea obiectivelor din contracte, prestatorul a reuşit să sensibilizeze cetăţenii în privinţa unor aspecte specifice - curăţenia şi ecologizarea apelor, lucru reflectat prin apariţiile în mass media şi campaniile derulate pe aceste teme.

 

Contractele de Servicii de publicitate s-au derulat în conformitate cu legile în vigoare la data întocmirii caietului de sarcini şi organizării procedurii. Obiectivele stabilite în contract au fost îndeplinite întocmai şi în termenele stabilite iar eficienţa acestora a fost simţitor sporită faţă de perioada premergătoare contractului.